Skip to main content

To moment, na który czekało wielu. Zaczynamy nowy rozdział w rozwoju polskiej infrastruktury – taki, który realnie zmieni życie mieszkańców Mazowsza i całego kraju. Pod dokumentem rozpoczynającym przygotowania do północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) swój podpis złożył Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak. Mamy zielone światło, zapewnione finansowanie i konkretny plan działania. Przechodzimy od słów do czynów.

– Właśnie podpisałem Program Inwestycji na prace przygotowawcze dla północno-wschodniej części OAW. To oznacza jedno – mamy finansowanie i ruszamy z dokumentacją do przetargu! – ogłosił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Co to oznacza w praktyce?

To nie tylko kolejny podpis na papierze. To realny krok w stronę domknięcia drogowej obwodnicy stolicy i odciążenia Warszawy z ruchu tranzytowego. W praktyce oznacza to większy komfort życia mieszkańców, mniej korków, czystsze powietrze i szybszy transport towarów.

Od planów do działania

Nie działamy w oderwaniu od potrzeb lokalnych społeczności. Zanim ogłosimy przetarg na wykonanie prac przygotowawczych, zbierzemy głos samorządów – bo słuchamy tych, którzy znają teren najlepiej. Ich opinie i uwagi będą miały realny wpływ na ostateczny kształt dokumentacji.

Następnie ruszamy z postępowaniem na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Eksperci przeanalizują wszystkie możliwe warianty przebiegu trasy – również ten, który zakłada wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50 (DK50).

– Zależy nam, by wskazany przebieg trasy był jak najbardziej korzystny dla mieszkańców – podkreśla minister Klimczak.

Którędy? Zdecydujmy razem

Projektanci analizują obecnie cztery potencjalne warianty przebiegu OAW: trzy całkowicie nowe oraz jeden zakładający maksymalne wykorzystanie obecnej DK50. Wszystkie opracowywane są z jednakową precyzją. Na ich podstawie powstaną materiały do szerokich konsultacji społecznych, zaplanowanych na drugą połowę 2025 roku.

To właśnie wtedy każdy zainteresowany – od samorządowców po mieszkańców – będzie mógł zgłosić swoją opinię. Nie zostawimy nikogo bez głosu. Planujemy spotkania w każdej gminie objętej planowaną trasą.

Czas na działanie

Po zakończeniu prac studialnych i konsultacji społecznych przeprowadzona zostanie analiza wielokryterialna – społeczna, środowiskowa, ekonomiczna i techniczna. Na jej podstawie wybrany zostanie wariant preferowany. Wniosek o decyzję środowiskową trafi do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie w drugiej połowie 2026 roku.

Skala ma znaczenie

OAW to największy projekt drogowy wokół stolicy od lat.

To nowy krwiobieg komunikacyjny Polski – połączy drogę ekspresową S7 na północy i południu Warszawy, spinając sieć dróg szybkiego ruchu w sposób, który zrewolucjonizuje logistykę, transport i codzienność tysięcy Polaków.

Zdjęcie symbolizuje ten moment: wschodzące słońce nad wielopasmową autostradą, smugi światła pojazdów, prędkość, dynamikę. To nie metafora. To realna zmiana, którą już wkrótce zobaczymy na mapie Polski.

To nie obietnica. To realizacja.

Minister Klimczak podpisał dokumenty. Prace ruszają. Warszawa zyska obwodnicę z prawdziwego zdarzenia. A Polska – kolejny impuls rozwojowy. To inwestycja, która zostanie z nami na pokolenia. A my właśnie robimy pierwszy krok.