Skip to main content

To, na co czekali kierowcy, przedsiębiorcy i mieszkańcy Pomorza Zachodniego, właśnie staje się rzeczywistością! Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co oznacza jedno: koniec oczekiwania, początek działania. Powstanie kluczowy brakujący fragment infrastrukturalnej układanki, który odciąży ruch, usprawni komunikację i przyspieszy rozwój regionu. Zachodnia Obwodnica Szczecina to więcej niż droga – to inwestycja, która zmieni reguły gry.

– To kluczowa inwestycja dla Pomorza Zachodniego i całej Polski. Zachodnia Obwodnica Szczecina usprawni transport, poprawi bezpieczeństwo i przyczyni się do rozwoju regionu. Działamy! – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowa jakość transportu i rozwoju

Projekt podzielony jest na trzy odcinki, które razem stworzą nowoczesne i efektywne połączenie dla całego regionu:

  • Kołbaskowo – Dołuje. Poprawi dojazd do południowych i zachodnich części aglomeracji
  • Dołuje – Police. Kluczowy fragment łączący obszary przemysłowe i mieszkaniowe
  • Police – Goleniów. Odciążenie istniejących dróg i lepszy dostęp do portów oraz lotniska

Przetargi na wykonawców ruszyły w grudniu ubiegłego roku i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem – do tej pory wpłynęło ponad 1 600 pytań przetargowych. W drugim kwartale tego roku poznamy oferty, a do końca roku zostaną podpisane kontrakty. Budowa pierwszych dwóch odcinków zakończy się w 2028 roku, a najtrudniejszy fragment – tunel pod Odrą – zostanie oddany do użytku w 2032 roku.

Tunel pod Odrą. Technologiczny przełom

Najambitniejszą częścią projektu będzie najdłuższy drogowy tunel w Polsce – o długości 5 km, który zrewolucjonizuje połączenia drogowe w regionie:

  • Maszyna TBM. Specjalistyczne urządzenie o średnicy 15 metrów, które wydrąży tunel
  • 51 metrów głębokości. Bezpieczna i trwała konstrukcja, odporna na warunki geologiczne
  • 19 przejść ewakuacyjnych. Zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa

To inżynieryjna rewolucja, która wyznaczy nowy standard budowy tuneli w Polsce.

Szybsza i bezpieczniejsza komunikacja

Obwodnica domknie pierścień dróg szybkiego ruchu wokół Szczecina, odciążając A6, S3 i S6. Co to oznacza w praktyce?

  • Mniej korków. Płynniejszy ruch na trasach dojazdowych do Szczecina, zwłaszcza w sezonie letnim
  • Skrócony czas przejazdu. Mieszkańcy Polic, zamiast pokonywać 58 km do węzła Goleniów Północ, przejadą tylko 23 km
  • Lepsze warunki dla biznesu. Szybszy i bardziej efektywny transport towarów

Ekologia i nowoczesne standardy

Droga powstaje z myślą o ochronie środowiska. W ramach inwestycji zaplanowano:

  • Przejścia dla zwierząt. Zarówno górne, jak i dolne, zapewniające bezpieczeństwo faunie
  • Mosty ekologiczne. Zaprojektowane tak, by umożliwiać migrację zwierząt bez ryzyka kolizji z ruchem drogowym
  • Minimalizację ingerencji w przyrodę. Budowa prowadzona z dbałością o istniejące ekosystemy

Dzięki temu S6 nie tylko usprawni ruch, ale też będzie przyjazna dla środowiska.

Impuls dla gospodarki

Nowa trasa to nie tylko infrastruktura – to strategiczna inwestycja, która pobudzi rozwój regionu:

  • Nowe miejsca pracy. Zatrudnienie zarówno na etapie budowy, jak i po zakończeniu inwestycji
  • Łatwiejszy transport towarów. Lepsze połączenie portów w Szczecinie i Świnoujściu z resztą kraju i Europą
  • Większa atrakcyjność inwestycyjna regionu. Lepsza infrastruktura przyciągnie nowych inwestorów i firmy logistyczne

Zachodnia Obwodnica Szczecina to nie tylko nowa droga. To nowa era mobilności, nowoczesności i rozwoju. Przyszłość zaczyna się teraz!