To, na co czekali kierowcy, przedsiębiorcy i mieszkańcy Pomorza Zachodniego, właśnie staje się rzeczywistością! Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co oznacza jedno: koniec oczekiwania, początek działania. Powstanie kluczowy brakujący fragment infrastrukturalnej układanki, który odciąży ruch, usprawni komunikację i przyspieszy rozwój regionu. Zachodnia Obwodnica Szczecina to więcej niż droga – to inwestycja, która zmieni reguły gry.
– To kluczowa inwestycja dla Pomorza Zachodniego i całej Polski. Zachodnia Obwodnica Szczecina usprawni transport, poprawi bezpieczeństwo i przyczyni się do rozwoju regionu. Działamy! – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Nowa jakość transportu i rozwoju
Projekt podzielony jest na trzy odcinki, które razem stworzą nowoczesne i efektywne połączenie dla całego regionu:
- Kołbaskowo – Dołuje. Poprawi dojazd do południowych i zachodnich części aglomeracji
- Dołuje – Police. Kluczowy fragment łączący obszary przemysłowe i mieszkaniowe
- Police – Goleniów. Odciążenie istniejących dróg i lepszy dostęp do portów oraz lotniska
Przetargi na wykonawców ruszyły w grudniu ubiegłego roku i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem – do tej pory wpłynęło ponad 1 600 pytań przetargowych. W drugim kwartale tego roku poznamy oferty, a do końca roku zostaną podpisane kontrakty. Budowa pierwszych dwóch odcinków zakończy się w 2028 roku, a najtrudniejszy fragment – tunel pod Odrą – zostanie oddany do użytku w 2032 roku.
Tunel pod Odrą. Technologiczny przełom
Najambitniejszą częścią projektu będzie najdłuższy drogowy tunel w Polsce – o długości 5 km, który zrewolucjonizuje połączenia drogowe w regionie:
- Maszyna TBM. Specjalistyczne urządzenie o średnicy 15 metrów, które wydrąży tunel
- 51 metrów głębokości. Bezpieczna i trwała konstrukcja, odporna na warunki geologiczne
- 19 przejść ewakuacyjnych. Zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa
To inżynieryjna rewolucja, która wyznaczy nowy standard budowy tuneli w Polsce.
Szybsza i bezpieczniejsza komunikacja
Obwodnica domknie pierścień dróg szybkiego ruchu wokół Szczecina, odciążając A6, S3 i S6. Co to oznacza w praktyce?
- Mniej korków. Płynniejszy ruch na trasach dojazdowych do Szczecina, zwłaszcza w sezonie letnim
- Skrócony czas przejazdu. Mieszkańcy Polic, zamiast pokonywać 58 km do węzła Goleniów Północ, przejadą tylko 23 km
- Lepsze warunki dla biznesu. Szybszy i bardziej efektywny transport towarów
Ekologia i nowoczesne standardy
Droga powstaje z myślą o ochronie środowiska. W ramach inwestycji zaplanowano:
- Przejścia dla zwierząt. Zarówno górne, jak i dolne, zapewniające bezpieczeństwo faunie
- Mosty ekologiczne. Zaprojektowane tak, by umożliwiać migrację zwierząt bez ryzyka kolizji z ruchem drogowym
- Minimalizację ingerencji w przyrodę. Budowa prowadzona z dbałością o istniejące ekosystemy
Dzięki temu S6 nie tylko usprawni ruch, ale też będzie przyjazna dla środowiska.
Impuls dla gospodarki
Nowa trasa to nie tylko infrastruktura – to strategiczna inwestycja, która pobudzi rozwój regionu:
- Nowe miejsca pracy. Zatrudnienie zarówno na etapie budowy, jak i po zakończeniu inwestycji
- Łatwiejszy transport towarów. Lepsze połączenie portów w Szczecinie i Świnoujściu z resztą kraju i Europą
- Większa atrakcyjność inwestycyjna regionu. Lepsza infrastruktura przyciągnie nowych inwestorów i firmy logistyczne
Zachodnia Obwodnica Szczecina to nie tylko nowa droga. To nowa era mobilności, nowoczesności i rozwoju. Przyszłość zaczyna się teraz!