Kraków i Warszawa jeszcze nigdy nie były tak blisko! Otwarcie 25 kilometrów nowych tras, w tym strategicznych odcinków S7 i S52, to rewolucja w komunikacji między największymi polskimi miastami. Dwa nowoczesne tunele, prawie 2 km mostów i wiaduktów oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa sprawiają, że nowe drogi są nie tylko szybkie, ale i niezwykle bezpieczne. To wydarzenie, na które czekały pokolenia i które zmieni przyszłość polskiego transportu!
Kraków i Warszawa na jednym pasie
23 grudnia 2024 roku zapisze się w historii polskiej infrastruktury jako dzień, w którym Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała kluczowy fragment Północnej Obwodnicy Krakowa – drogi S52. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała do użytku 25 kilometrów nowych odcinków, które usprawnią komunikację i wzmocnią gospodarcze więzi między największymi miastami w Polsce.
Inwestycja w drogi S7 i S52 to coś więcej niż ułatwienie życia kierowcom. To kluczowe elementy transportowego szkieletu kraju, łączące regiony, wspierające lokalne społeczności i przyspieszające rozwój gospodarczy.
– To nie tylko trasa łącząca Kraków z Warszawą, a później z Gdańskiem. To także strategiczna inwestycja, na którą czekały pokolenia. Dziękuję wszystkim, którzy pracowali, by ten projekt stał się rzeczywistością – podkreślił podczas uroczystości otwarcia wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.
– Żadna droga w tym roku nie miała takiego znaczenia jak obwodnica Krakowa i brakujący odcinek S7. To trasa istotna nie tylko dla kierowców, ale również dla turystów i polskiej gospodarki – dodał minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Nowoczesność na drodze
Trasa S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa to nowoczesna dwujezdniowa droga, która do końca 2025 roku połączy węzły Grębałów i Nowa Huta. Wraz z nią powstają łącznice, zbiorniki retencyjne i rezerwa na trzeci pas ruchu. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (S52) to zaś majstersztyk inżynierii: dwa tunele, 27 mostów, wiaduktów, estakady oraz najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, w tym automatyczne gaszenie pożaru.
Inwestycje te są współfinansowane z funduszy europejskich. Koszt budowy trasy S7 wyniósł ponad 1,7 mld zł, z czego 955,5 mln zł pochodziło z dofinansowania UE. Budowa obwodnicy Krakowa (S52) kosztowała 1,4 mld zł, z czego 789,6 mln zł również pochodziło z funduszy unijnych.
Nowy obraz komunikacji
W perspektywie nadchodzących lat nowe drogi zmienią obraz komunikacyjny Małopolski i całego kraju. To odpowiedni moment, by spojrzeć na mapę polskiej infrastruktury drogowej i docenić, jak strategiczne inwestycje napędzają rozwój Polski. Kolejne etapy budowy już czekają na zakończenie. W połowie 2026 roku pełna Północna Obwodnica Krakowa domknie ring drogowy miasta.
– Dziś spełniają się marzenia pokoleń krakowian. To jest sukces, który zmieni Polskę – podkreślił wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.