Każda droga, most i przejście dla pieszych nabiera niespotykanej dotąd mocy, stając się filarami dynamicznych, zintegrowanych regionów. Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg otwiera przed nami furtkę do intensywnych inwestycji, które radykalnie przekształcą lokalną infrastrukturę, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia naszych obywateli. To transformacja, która redefiniuje standardy bezpieczeństwa i komfortu, wprowadzając Polskę na nowy tor rozwoju, odpowiadając na wyzwania współczesności i wspierając dynamiczny rozwój gospodarczy.
Rząd zatwierdził listy zadań dla samorządów, dzięki którym na budowę, przebudowę i remont dróg powiatowych oraz gminnych w 2025 roku przeznaczone zostaną łącznie 2,7 mld zł – z czego 1,2 mld zł trafia na drogi powiatowe, a 1,5 mld zł na drogi gminne. Planowane inwestycje obejmą aż 2,1 tys. km dróg, równomiernie rozdzielonych na 1,05 tys. km dróg powiatowych oraz 1,05 tys. km dróg gminnych, realizowanych w 1 520 zadaniach (453 zadania powiatowe i 1 067 zadań gminnych).
Pełne obroty na 2025 rok
Realizacja tych przedsięwzięć obejmuje wszystkie województwa Polski, co podkreśla równomierne wsparcie dla każdego regionu.
- Województwo dolnośląskie: 192 mln zł – 81 mln zł na zadania powiatowe i 111 mln zł na zadania gminne; 63 zadania i 100 km dróg.
- Województwo kujawsko-pomorskie: 152 mln zł – 41 mln zł dla powiatów i 111 mln zł dla gmin; 102 zadania i 145 km dróg.
- Województwo lubelskie: 258 mln zł – równy podział 129 mln zł na powiaty i gminy; 125 zadań i 183 km dróg.
- Województwo lubuskie: 85 mln zł – 42 mln zł na powiatowe i 43 mln zł na gminne zadania; 64 zadania i 64 km dróg.
- Województwo łódzkie: 143 mln zł – 64 mln zł na powiaty i 79 mln zł na gminy; 146 zadań i 223 km dróg.
- Województwo małopolskie: 180 mln zł – 72 mln zł dla powiatów i 108 mln zł dla gmin; 201 zadań i 191 km dróg.
- Województwo mazowieckie: 301 mln zł – 139 mln zł na powiaty i 162 mln zł na gminy; 103 zadania i 137 km dróg.
- Województwo opolskie: 85 mln zł – 30 mln zł na powiaty i 55 mln zł na gminy; 41 zadań i 32 km dróg.
- Województwo podkarpackie: 166 mln zł – 75 mln zł na powiatowe i 91 mln zł na gminne zadania; 64 zadania i 106 km dróg.
- Województwo podlaskie: 202 mln zł – 114 mln zł na powiaty i 88 mln zł na gminy; 156 zadań i 269 km dróg.
- Województwo pomorskie: 116 mln zł – 35 mln zł na powiaty i 81 mln zł na gminy; 66 zadań i 128 km dróg.
- Województwo śląskie: 177 mln zł – 89 mln zł na powiatowe i 88 mln zł na gminne zadania; 84 zadania i 105 km dróg.
- Województwo świętokrzyskie: 142 mln zł – 57 mln zł dla powiatów i 85 mln zł dla gmin; 74 zadania i 64 km dróg.
- Województwo warmińsko-mazurskie: 166 mln zł – 83 mln zł na powiaty i 83 mln zł na gminy; 120 zadań i 173 km dróg.
- Województwo wielkopolskie: 232 mln zł – 116 mln zł na zadania powiatowe i 116 mln zł na zadania gminne; 73 zadania i 135 km dróg.
- Województwo zachodniopomorskie: 101 mln zł – 35 mln zł na powiaty i 66 mln zł na gminy; 38 zadań i 55 km dróg.
Odpowiedź na wyzwania i kryzysy
Dodatkowo, projekty realizowane na terenach popowodziowych otrzymały zwiększone dofinansowanie – do 100% kosztów realizacji. Ta decyzja stanowi bezpośrednią odpowiedź na skutki powodzi z września 2024 roku i ma kluczowe znaczenie – umożliwia szybką odbudowę uszkodzonej infrastruktury, zwiększa odporność systemu komunikacyjnego na przyszłe zagrożenia, minimalizuje długoterminowe skutki klęski żywiołowej oraz zabezpiecza regiony.
Wsparcie to jest niezbędne, aby mieszkańcy terenów popowodziowych mogli liczyć na naszą pomoc w trudnych momentach, co podnosi poziom bezpieczeństwa i stabilności lokalnej gospodarki.
Gwarancja bezpieczeństwa i rozwoju
– Inwestycje w rozwój lokalnej infrastruktury to inwestycje w przyszłość naszego kraju. Dzięki wsparciu Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg tworzymy fundamenty dla bezpiecznej, zintegrowanej i dynamicznie rozwijającej się Polski, gdzie każdy region, niezależnie od swoich dochodów, ma szansę na nowoczesne i bezpieczne połączenia komunikacyjne – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Modernizacja dróg i mostów podnosi bezpieczeństwo ruchu drogowego, zmniejsza ryzyko wypadków i poprawia komfort codziennej komunikacji. Sprawny system komunikacyjny napędza rozwój lokalnego biznesu, przyciąga inwestorów i tworzy nowe miejsca pracy, co umożliwia dynamiczny rozwój regionów. Ulepszona infrastruktura redukuje wykluczenie komunikacyjne między obszarami miejskimi a wiejskimi, łącząc regiony i wspierając równomierny rozwój całego kraju. Inwestycje te, uwzględniające specyfikę terenów popowodziowych, odpowiadają na wyzwania klimatyczne i podnoszą odporność infrastruktury na ekstremalne zjawiska pogodowe.
Cała Polska na pełnym przyśpieszeniu
Teraz nadszedł czas, aby wszystkie samorządy, przedsiębiorcy i społeczności lokalne włączyły się we wspólny wysiłek modernizacyjny. Realizacja inwestycji na poziomie powiatowym i gminnym to szansa na odnowienie i wzmocnienie infrastruktury, co przyczyni się do wzrostu jakości życia oraz zwiększenia konkurencyjności Polski na arenie międzynarodowej.
Razem napędzamy Polskę na pełnych obrotach!