Skip to main content

13 lutego 2025 roku Łódź stała się centrum europejskiej debaty o przyszłości transportu. W kluczowym wydarzeniu, organizowanym przez Polskę w ramach przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, uczestniczyło około 400 decydentów, ekspertów i wysokich przedstawicieli instytucji unijnych. To właśnie tutaj zapadły decyzje, które mogą zdefiniować transportową strategię Europy na kolejne dekady.

Transport to nie tylko infrastruktura – to krwiobieg europejskiej gospodarki i fundament jej bezpieczeństwa. Sprawnie funkcjonujący transport to podstawa rozwoju, a zarazem tarcza chroniąca stabilność Europy.

— Transport wpisuje się w nadrzędny priorytet polskiej prezydencji, jakim jest bezpieczeństwo. Światowe wydarzenia od 2020 roku uwydatniły znaczenie wydajnej, odpornej i niezawodnej infrastruktury transportowej — podkreślił minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Rozwój sieci TEN-T to strategiczne wyzwanie, które wymaga współpracy na wszystkich szczeblach: od krajowych rządów po instytucje unijne. W obliczu rosnących zagrożeń i nowych wyzwań geopolitycznych, infrastruktura transportowa musi łączyć funkcje cywilne i wojskowe.

— Szczególnego znaczenia nabiera dziś rozwijanie infrastruktury podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania oraz ochrona operatorów transportowych narażonych na ataki — dodał minister Klimczak.

Hasło polskiej prezydencji w Radzie UE jest jasne: „Bezpieczeństwo, Europo!”

Stabilne finansowanie gwarancją sukcesu

Jednym z głównych wyzwań dla realizacji sieci TEN-T jest stabilność finansowa. Uczestnicy konferencji zgodzili się, że aby osiągnąć zakładane cele, niezbędne są odpowiednie środki.

— Budowa sieci TEN-T to wyzwanie wymagające zapewnienia stabilnego finansowania — zaznaczył minister Klimczak.

Tylko długoterminowa strategia inwestycyjna pozwoli na rozwój infrastruktury, która zapewni Europie konkurencyjność, spójność i odporność w obliczu globalnych zmian.

Przyszłość europejskiego transportu

Transport w Unii Europejskiej stoi przed koniecznością adaptacji do dynamicznych zmian w globalnej gospodarce.

— Konieczność skrócenia łańcuchów dostaw i ograniczenie uzależnienia od środków produkcji spoza UE to wyzwania, które muszą wyznaczać kierunek europejskiej polityki transportowej — podkreślił kluczowe priorytety minister Klimczak.

Realizacja nowoczesnej, efektywnej i niezawodnej sieci transportowej to szansa dla Polski i całej Unii. Właśnie w Łodzi rozpoczęła się nowa era europejskiego transportu.

Polska liderem nowoczesnego transportu

Konferencja w Łodzi pokazała, że Polska jest gotowa nie tylko uczestniczyć, ale i przewodzić europejskim zmianom w sektorze transportu. Dzięki polskiej inicjatywie, TEN-T ma szansę stać się siecią przyszłości, dostosowaną do realiów XXI wieku.

Przewodnictwo Polski w Radzie UE to okazja do nadania nowego impulsu polityce transportowej Europy. To my nadajemy kierunek i definiujemy przyszłość. Nowa era europejskiego transportu właśnie ruszyła z pełną mocą! Czas wrzucić wyższy bieg!