13 lutego 2025 roku Łódź stała się centrum europejskiej debaty o przyszłości transportu. W kluczowym wydarzeniu, organizowanym przez Polskę w ramach przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, uczestniczyło około 400 decydentów, ekspertów i wysokich przedstawicieli instytucji unijnych. To właśnie tutaj zapadły decyzje, które mogą zdefiniować transportową strategię Europy na kolejne dekady.
Transport to nie tylko infrastruktura – to krwiobieg europejskiej gospodarki i fundament jej bezpieczeństwa. Sprawnie funkcjonujący transport to podstawa rozwoju, a zarazem tarcza chroniąca stabilność Europy.
— Transport wpisuje się w nadrzędny priorytet polskiej prezydencji, jakim jest bezpieczeństwo. Światowe wydarzenia od 2020 roku uwydatniły znaczenie wydajnej, odpornej i niezawodnej infrastruktury transportowej — podkreślił minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Rozwój sieci TEN-T to strategiczne wyzwanie, które wymaga współpracy na wszystkich szczeblach: od krajowych rządów po instytucje unijne. W obliczu rosnących zagrożeń i nowych wyzwań geopolitycznych, infrastruktura transportowa musi łączyć funkcje cywilne i wojskowe.
— Szczególnego znaczenia nabiera dziś rozwijanie infrastruktury podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania oraz ochrona operatorów transportowych narażonych na ataki — dodał minister Klimczak.
Hasło polskiej prezydencji w Radzie UE jest jasne: „Bezpieczeństwo, Europo!”
Stabilne finansowanie gwarancją sukcesu
Jednym z głównych wyzwań dla realizacji sieci TEN-T jest stabilność finansowa. Uczestnicy konferencji zgodzili się, że aby osiągnąć zakładane cele, niezbędne są odpowiednie środki.
— Budowa sieci TEN-T to wyzwanie wymagające zapewnienia stabilnego finansowania — zaznaczył minister Klimczak.
Tylko długoterminowa strategia inwestycyjna pozwoli na rozwój infrastruktury, która zapewni Europie konkurencyjność, spójność i odporność w obliczu globalnych zmian.
Przyszłość europejskiego transportu
Transport w Unii Europejskiej stoi przed koniecznością adaptacji do dynamicznych zmian w globalnej gospodarce.
— Konieczność skrócenia łańcuchów dostaw i ograniczenie uzależnienia od środków produkcji spoza UE to wyzwania, które muszą wyznaczać kierunek europejskiej polityki transportowej — podkreślił kluczowe priorytety minister Klimczak.
Realizacja nowoczesnej, efektywnej i niezawodnej sieci transportowej to szansa dla Polski i całej Unii. Właśnie w Łodzi rozpoczęła się nowa era europejskiego transportu.
Polska liderem nowoczesnego transportu
Konferencja w Łodzi pokazała, że Polska jest gotowa nie tylko uczestniczyć, ale i przewodzić europejskim zmianom w sektorze transportu. Dzięki polskiej inicjatywie, TEN-T ma szansę stać się siecią przyszłości, dostosowaną do realiów XXI wieku.
Przewodnictwo Polski w Radzie UE to okazja do nadania nowego impulsu polityce transportowej Europy. To my nadajemy kierunek i definiujemy przyszłość. Nowa era europejskiego transportu właśnie ruszyła z pełną mocą! Czas wrzucić wyższy bieg!