Religia w szkole: wartość duchowa, odpowiedzialność lokalna czy przestrzeń refleksji? Polskie Stronnictwo Ludowe proponuje rozwiązanie, które w centrum stawia decyzje rodziców, uczniów i samorządów. To model łączący troskę o wartości duchowe z elastycznym dostosowaniem do lokalnych potrzeb. „Wiara szuka rozumu, a rozum pogłębia wiarę” – ta myśl św. Augustyna doskonale oddaje harmonię i intencje PSL w systemie edukacji religijnej, czyniąc ją miejscem refleksji, dialogu i pogłębiania rozumienia wiary. Dlatego PSL postuluje, aby decyzje o organizacji lekcji religii wynikały z konsensusu lokalnych wspólnot.
W chadeckiej tradycji i filozofii chrześcijańskiej człowiek to przede wszystkim istota obdarzona rozumem, wolnością i niezbywalną godnością – wartości te stanowią fundament każdej wspólnoty. Lekcje religii w szkole mogą być czymś więcej niż nauką o prawdach wiary – to wyjątkowa przestrzeń, w której uczniowie kształtują swoją odpowiedzialność za siebie i budują więź z otaczającą ich wspólnotą.
Propozycja PSL: dwa filary edukacji religijnej
PSL proponuje utrzymanie dwóch godzin religii tygodniowo, finansowanych z budżetu państwa. Kluczowym elementem tej propozycji jest jednak elastyczność – to lokalne społeczności, tj. rady rodziców i samorządy, powinny decydować, jak najlepiej zorganizować lekcje religii w swoich szkołach, zgodnie z potrzebami uczniów.
– Państwo powinno finansować dwie godziny lekcji religii w tygodniu, z tym zastrzeżeniem, że w tych środowiskach szkolnych, gdzie nie ma zapotrzebowania na drugą godzinę, to dyrekcja, rodzice czy uczniowie decydowaliby, co będzie zamiast tego – powiedział wiceminister edukacji Henryk Kiepura.
– Dwie godziny religii powinny być zachowane. Jedna godzina obowiązkowa, druga jako wybór – filozofia, etyka, religia. Niech społeczności lokalne mają ten wybór – dodał poseł Marek Sawicki.
Elastyczność w służbie duchowego rozwoju
Te wypowiedzi wyrażają intencję PSL, aby szanować lokalne tradycje i wartości, a jednocześnie dawać przestrzeń na pogłębianie refleksji i duchowości. „Wiara szuka rozumu, a rozum pogłębia wiarę” – słowa św. Augustyna stają się fundamentem dla edukacji religijnej, która może rozwijać zarówno duchowość, jak i krytyczne myślenie.
Propozycja PSL to odpowiedź na potrzeby współczesnego społeczeństwa. Wprowadzenie elastyczności w organizacji lekcji religii pozwala na lepsze dostosowanie edukacji do realnych potrzeb rodziców i uczniów, jednocześnie wzmacniając rolę religii jako filaru wychowania i przestrzeni do rozwoju wartości.
– To wspólnota lokalna powinna decydować ws. liczby godzin religii. Tam, gdzie zdecyduje ona o dwóch godzinach – państwo powinno zabezpieczyć środki finansowe na ten cel – podkreśla prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz.
Wsparcie dla wartości duchowych i edukacji
PSL proponuje również, aby druga godzina religii mogła być uzupełniona dodatkowymi zajęciami – filozofią lub etyką – tam, gdzie społeczność tego oczekuje. Nie oznacza to rezygnacji z religii, lecz stworzenie jeszcze bogatszej przestrzeni do rozwijania wrażliwości duchowej i intelektualnej uczniów. Taka perspektywa pozwala na zharmonizowanie edukacji religijnej z potrzebami współczesnego społeczeństwa, nie rezygnując z jej wartości wychowawczej.
Wiara i rozum – fundament edukacji przyszłości
PSL zachęca do wspólnego działania – rodzice, nauczyciele i samorządy powinni decydować o liczbie i formie lekcji religii w swoich szkołach. Państwo zaś powinno zapewnić wsparcie finansowe, aby nie obciążać lokalnych budżetów. To model edukacji, który szanuje tradycję, ale jednocześnie otwiera się na wyzwania przyszłości.
Propozycja PSL to edukacja zbudowana na fundamencie wartości, która szanuje różnorodność i daje przestrzeń dla refleksji. „Wiara szuka rozumu, a rozum pogłębia wiarę” – w duchu tej myśli lekcje religii mogą stać się narzędziem rozwijania wartości i wspierania młodzieży w ich drodze ku dojrzałości. Propozycja PSL łączy tradycję z nowoczesnością, tworząc edukację, która odpowiada na potrzeby lokalnych wspólnot i zachowuje wartości duchowe dla przyszłych pokoleń.
—
Fot. Sejm