Skip to main content

Rekordowy przetarg na modernizację 100 kilometrów linii kolejowej z Białegostoku do Ełku, ogłoszony 3 stycznia 2025 roku przez PKP Polskie Linie Kolejowe, otwiera nowy rozdział w historii polskiego transportu. Dzięki inwestycji o wartości 6 miliardów złotych, realizowanej w ramach projektu Rail Baltica, już za kilka lat podróżni pokonają tę trasę w zaledwie 55 minut z prędkością do 200 km/h. To nie tylko techniczna modernizacja – to kluczowy krok w stronę zrównoważonego rozwoju, lepszego komfortu podróży i dynamicznego rozwoju regionu.

– Przebudowa linii Białystok – Ełk to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu czekali od lat. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy komfort podróży i większe bezpieczeństwo to konkretne korzyści, które zmienią codzienne życie podróżnych – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Modernizacja obejmie kompleksową przebudowę infrastruktury, w tym stacji, przystanków i systemów sterowania ruchem. Dodanie drugiego toru zwiększy przepustowość, a nowe perony, dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, podniosą standard obsługi pasażerów. Bezkolizyjne skrzyżowania, takie jak tunele i wiadukty, poprawią bezpieczeństwo i płynność ruchu zarówno dla pociągów, jak i dla kierowców.

– To konkretna odpowiedź na potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców. Modernizacja tej trasy nie tylko przyspieszy podróże, ale również stworzy lepsze warunki dla transportu towarowego, co znacząco wpłynie na rozwój lokalnej i krajowej gospodarki – zaznaczył minister Klimczak.

Nowoczesne technologie, w tym Lokalne Centrum Sterowania w Białymstoku, zwiększą efektywność zarządzania ruchem kolejowym, ograniczając jednocześnie wpływ na środowisko. Przyspieszenie i usprawnienie transportu kolejowego to także odpowiedź na wyzwania związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych.

Inwestycja, współfinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”, wpisuje się w szersze działania na rzecz integracji Polski z europejską siecią transportową. Wprowadzenie nowoczesnych standardów na trasie Białystok – Ełk to nie tylko korzyść dla pasażerów i przewoźników, ale również impuls dla zrównoważonego rozwoju regionu i całego kraju.

– Modernizacja kolei to inwestycja w przyszłość – bardziej zrównoważoną, nowoczesną i przyjazną zarówno dla ludzi, jak i środowiska – podsumował minister infrastruktury.

Prace zakończą się do 2029 roku, ale efekty tej inwestycji będą odczuwalne przez dekady, zmieniając codzienne życie mieszkańców i podnosząc konkurencyjność Polski w Europie.