Skip to main content

Wyobraź sobie miasto, które zyskuje nowe połączenia, region, który rozwija skrzydła, i kraj, który stawia na zrównoważoną komunikację. Taką zmianę przyniesie Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS), kluczowa inwestycja, która zmieni nie tylko Pomorze Zachodnie, ale także wpłynie na układ drogowy całej Polski. 17 grudnia 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę tej trasy, a wraz z tym otworzyła nowy rozdział w historii infrastruktury drogowej kraju.

Zachwyt i nadzieja – inwestycja, która przyniesie przełom

Blisko 50 kilometrów nowej trasy w ciągu drogi ekspresowej S6, z imponującym 5-kilometrowym tunelem pod Odrą, to nie tylko rozwiązanie lokalnych problemów komunikacyjnych. To kluczowy element sieci drogowej, który połączy aglomerację szczecińską z najważniejszymi szlakami tranzytowymi w Polsce, a w dłuższej perspektywie z europejskimi korytarzami transportowymi.

– Zachodnia Obwodnica Szczecina to jedna z najważniejszych decyzji inwestycyjnych ostatnich lat. Ta droga oznacza lepsze życie dla mieszkańców, rozwój dla regionu i nowe możliwości dla gospodarki w skali całej Polski – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Potrzeba i pragmatyzm – co zyskujemy?

ZOS odciąży istniejące trasy S3, A6 i S6, które dziś zmuszone są obsługiwać ruch tranzytowy i lokalny jednocześnie. W sezonie letnim region cierpi na poważne zatory drogowe, które nie tylko wpływają na komfort podróży, ale także ograniczają efektywność transportu towarowego. Nowa obwodnica domknie „ring” wokół Szczecina, usprawniając ruch i poprawiając dostępność komunikacyjną całego Pomorza Zachodniego.

Korzyści będą odczuwalne także na poziomie krajowym. ZOS stanie się elementem większej sieci dróg ekspresowych, która łączy Polskę Północną i Zachodnią z resztą kraju. Dzięki temu skrócony czas przejazdu, lepsza logistyka transportu towarów i odciążenie innych kluczowych tras wpłyną pozytywnie na całą gospodarkę.

Decyzja i działanie – ruszamy z budową

Zachodnia Obwodnica Szczecina zostanie zrealizowana w trzech etapach:

Kołbaskowo – Dołuje
Dołuje – Police
Police – Goleniów
Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji jest tunel pod Odrą, który stanie się najdłuższym obiektem tego typu w Polsce. Dwururowa konstrukcja, drążona na głębokości do 45 metrów, nie tylko rozwiąże problemy komunikacyjne regionu, ale także podkreśli nowoczesny charakter polskiej infrastruktury drogowej.

Budowa pierwszych odcinków zakończy się w 2028 roku, a finalne prace, w tym tunel, planowane są na 2032 rok. Wówczas nowa trasa w pełni odciąży ruch na istniejących drogach, otwierając nowe możliwości dla mieszkańców, przedsiębiorców i całego kraju.

Inspiracja do działania – ZOS jako przykład przyszłości

Zachodnia Obwodnica Szczecina to więcej niż inwestycja lokalna – to projekt, który podnosi standardy infrastruktury w Polsce. Stawia na nowoczesność, zrównoważony rozwój i połączenia, które przyniosą korzyści dla każdego – od lokalnych społeczności, przez krajową gospodarkę, aż po międzynarodowych partnerów.

To projekt, który inspiruje do dalszych działań, pokazując, że Polska może być liderem nowoczesnej infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej. Zachodnia Obwodnica Szczecina to droga do przyszłości, która przyniesie rozwój, wygodę i nowe perspektywy – dla regionu, kraju i Europy.