Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to strategiczna inwestycja, która nie tylko podniesie komfort podróżowania, ale również stanie się kluczowym impulsem do rozwoju gospodarczego Polski. Właśnie zakończył się kolejny etap – odbiór projektu budowlanego lotniska, dworca kolejowego oraz węzła przesiadkowego transportu publicznego, co oznacza, że prace przybliżają nas do otwarcia nowego serca infrastruktury transportowej Polski.
– Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy – zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
CPK to nie tylko port lotniczy, ale także rozbudowana sieć połączeń, która wpłynie na poprawę efektywności transportu zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. Terminal pasażerski o powierzchni 450 tys. mkw. z trzema poziomami obsługi pasażerów to innowacyjne rozwiązanie, które zapewni komfort zarówno podróżnym ze strefy Schengen, jak i Non-Schengen. Dodatkowo, integracja z systemem kolejowym, w tym Kolejami Dużych Prędkości, otworzy zupełnie nowe możliwości transferowe i logistyczne, umożliwiając Polsce silniejsze włączenie się w europejską i globalną sieć transportową.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to kluczowy krok ku przyszłości polskiej infrastruktury. Inwestycja ta nie tylko zwiększy krajowe możliwości handlowe i logistyczne, ale również przyciągnie nowe inwestycje, stanowiąc istotny impuls dla rozwoju gospodarczego. CPK stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym, umożliwiającym Polsce pozycjonowanie się jako centralny punkt transportu w Europie co jest niezwykle istotne w kontekście rosnących potrzeb logistycznych regionu. Nowoczesna infrastruktura znacząco poprawi komfort podróży zarówno dla pasażerów krajowych, jak i międzynarodowych, oferując najnowsze rozwiązania w zakresie transferów między różnymi środkami transportu.
CPK będzie miało również znaczący wpływ na rozwój polskiej gospodarki lotniczej, zwłaszcza na pozycję narodowego przewoźnika PLL LOT, umożliwiając mu dalszy rozwój i zwiększenie konkurencyjności na rynku międzynarodowym. W pierwszym etapie lotni-sko ma obsługiwać do 34 mln pasażerów rocznie, co stanowi ogromną poprawę w porównaniu z obecnymi możliwościami Lotniska Chopina w Warszawie. Zastosowanie nowoczesnej technologii uczyni CPK jednym z najbardziej zaawansowanych lotnisk w Europie, przyciągając uwagę inwestorów oraz turystów, jednocześnie umacniając pozycję Polski na globalnej mapie transportowej.
Każdy szczegół projektu został zaplanowany z myślą o przyszłych potrzebach rynku lotniczego. Optymalizacje, takie jak skrócenie pirsów czy modułowa rozbudowa terminala autobusowego, pokazują, że myśli się nie tylko o bieżących, ale również o przyszłych wyzwaniach. Centralny Port Komunikacyjny będzie w stanie obsłużyć do 34 mln pasażerów rocznie w pierwszym etapie, co znacząco zwiększy przepustowość w porównaniu do Lotniska Chopina w Warszawie.
– Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego – podkreślił Dariusz Klimczak.
Realizacja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego postępuje zgodnie z harmonogramem. Do końca 2024 roku planowane jest uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, co umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych. Zgodnie z planem, nowe lotnisko ma zostać oddane do użytku pod koniec 2032 roku, jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Rozwój polskiej infrastruktury transportowej postępuje, a podejmowane działania stopniowo przybliżają realizację tego kluczowego projektu.
Przyszłość polskiej mobilności staje się coraz bardziej realna – decyzje podejmowane dzisiaj wytyczają drogę ku nowoczesnym, zrównoważonym systemom transportu, które zmienią sposób, w jaki Polska będzie połączona ze światem.
Fot. MI