Skip to main content

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to strategiczna inwestycja, która nie tylko podniesie komfort podróżowania, ale również stanie się kluczowym impulsem do rozwoju gospodarczego Polski. Właśnie zakończył się kolejny etap – odbiór projektu budowlanego lotniska, dworca kolejowego oraz węzła przesiadkowego transportu publicznego, co oznacza, że prace przybliżają nas do otwarcia nowego serca infrastruktury transportowej Polski.

– Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy – zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

CPK to nie tylko port lotniczy, ale także rozbudowana sieć połączeń, która wpłynie na poprawę efektywności transportu zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. Terminal pasażerski o powierzchni 450 tys. mkw. z trzema poziomami obsługi pasażerów to innowacyjne rozwiązanie, które zapewni komfort zarówno podróżnym ze strefy Schengen, jak i Non-Schengen. Dodatkowo, integracja z systemem kolejowym, w tym Kolejami Dużych Prędkości, otworzy zupełnie nowe możliwości transferowe i logistyczne, umożliwiając Polsce silniejsze włączenie się w europejską i globalną sieć transportową.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to kluczowy krok ku przyszłości polskiej infrastruktury. Inwestycja ta nie tylko zwiększy krajowe możliwości handlowe i logistyczne, ale również przyciągnie nowe inwestycje, stanowiąc istotny impuls dla rozwoju gospodarczego. CPK stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym, umożliwiającym Polsce pozycjonowanie się jako centralny punkt transportu w Europie co jest niezwykle istotne w kontekście rosnących potrzeb logistycznych regionu. Nowoczesna infrastruktura znacząco poprawi komfort podróży zarówno dla pasażerów krajowych, jak i międzynarodowych, oferując najnowsze rozwiązania w zakresie transferów między różnymi środkami transportu.

CPK będzie miało również znaczący wpływ na rozwój polskiej gospodarki lotniczej, zwłaszcza na pozycję narodowego przewoźnika PLL LOT, umożliwiając mu dalszy rozwój i zwiększenie konkurencyjności na rynku międzynarodowym. W pierwszym etapie lotni-sko ma obsługiwać do 34 mln pasażerów rocznie, co stanowi ogromną poprawę w porównaniu z obecnymi możliwościami Lotniska Chopina w Warszawie. Zastosowanie nowoczesnej technologii uczyni CPK jednym z najbardziej zaawansowanych lotnisk w Europie, przyciągając uwagę inwestorów oraz turystów, jednocześnie umacniając pozycję Polski na globalnej mapie transportowej.

Każdy szczegół projektu został zaplanowany z myślą o przyszłych potrzebach rynku lotniczego. Optymalizacje, takie jak skrócenie pirsów czy modułowa rozbudowa terminala autobusowego, pokazują, że myśli się nie tylko o bieżących, ale również o przyszłych wyzwaniach. Centralny Port Komunikacyjny będzie w stanie obsłużyć do 34 mln pasażerów rocznie w pierwszym etapie, co znacząco zwiększy przepustowość w porównaniu do Lotniska Chopina w Warszawie.

– Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego – podkreślił Dariusz Klimczak.

Realizacja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego postępuje zgodnie z harmonogramem. Do końca 2024 roku planowane jest uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, co umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych. Zgodnie z planem, nowe lotnisko ma zostać oddane do użytku pod koniec 2032 roku, jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Rozwój polskiej infrastruktury transportowej postępuje, a podejmowane działania stopniowo przybliżają realizację tego kluczowego projektu.

Przyszłość polskiej mobilności staje się coraz bardziej realna – decyzje podejmowane dzisiaj wytyczają drogę ku nowoczesnym, zrównoważonym systemom transportu, które zmienią sposób, w jaki Polska będzie połączona ze światem.

 

Fot. MI