Polska stawia żagle i wyrusza w rejs ku nowym horyzontom na mapie światowej żeglugi. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak postawił na radykalną zmianę i zapowiada budowę nowego „Daru Młodzieży”. Inicjatywa ta pielęgnuje dumne tradycje pokładowe, a jednocześnie wyznacza świeży kurs dla krajowej floty. – Podjąłem decyzję, że wybudujemy nowy Dar Młodzieży – oświadcza minister, podkreślając, że obecny, ponadczterdziestoletni statek nie spełnia już wymogów współczesnej żeglugi.
Plany modernizacji to kolejny etap historii, którą zapoczątkowały legendy polskiej żeglugi szkolnej – od „Lwowa”, przez „Dar Pomorza”, aż po obecny „Dar Młodzieży”. Nowy rejs jest wyrazem szacunku dla osiągnięć pokoleń żeglarzy oraz gwarancją kontynuacji tradycji sławienia biało-czerwonej bandery na najdalszych akwenach.
Fala modernizacji
Ultranowoczesny żaglowiec szkoleniowy symbolizuje silną i odważną Polskę, gotową zagościć w światowych portach. Aby utrzymać konkurencyjny kurs, niezbędne są nowoczesne rozwiązania dydaktyczne oraz rozbudowana infrastruktura naukowa.
– Brakuje nam także jednostki naukowo-badawczej – zauważa minister, zapowiadając budowę dwóch statków, w tym najnowszego „Daru Młodzieży”.
Kurs na innowacje
Modernizacja floty nie ogranicza się jedynie do wymiany wysłużonej fregaty. Pływające laboratoria będą wspierać projekty z zakresu hydrografii, oceanografii i inżynierii morskiej, przyczyniając się do wszechstronnego rozwoju gospodarki morskiej.
– Przyszłość żeglugi morskiej to nowy Dar Młodzieży – podkreśla minister, uznając tę inwestycję za priorytet.
Ster ku zielonym horyzontom
Projektanci nowego „Daru Młodzieży” stawiają na ekologiczne technologie – innowacyjne systemy napędowe o ograniczonej emisji spalin oraz zaawansowane urządzenia badawcze monitorujące stan wód. Takie rozwiązania nie tylko chronią środowisko, ale uczą przyszłych oficerów odpowiedzialnego korzystania z zasobów oceanu, wpisując nowy rozdział w historii zrównoważonej żeglugi.
Nowe rejsy, nowe ambicje. Polski kurs na globalny sukces
Nowy „Dar Młodzieży” oraz bliźniacza jednostka badawcza stanowią paszport do przyszłości – nie tylko dla polskiej floty, ale dla całej gospodarki morskiej. Kolejne roczniki marynarzy i naukowców umocnią naszą obecność na wodach świata, a ta inwestycja przyczyni się do rozwoju krajowych stoczni oraz regionów przybrzeżnych. Wspólne zaangażowanie środowisk akademickich, politycznych i społeczeństwa otwiera Bałtyk na globalne sukcesy, łącząc dziedzictwo z innowacją i wyznaczając kurs ku nowym, ambitnym horyzontom.
—
Fot. PZŻ