Wykluczenie komunikacyjne? W powiecie włocławskim przestaje istnieć. Zamiast pustych obietnic – cichy, ekologiczny i realny przełom na trasach, których dotąd nikt nie widział na mapie mobilności. Tam, gdzie do tej pory autobus nie dojeżdżał, już wkrótce pojawią się nowoczesne elektryki i hybrydy. To nie tylko zmiana środka transportu, to zmiana codzienności tysięcy ludzi.
Za tą zmianą stoją konkretne decyzje, skutecznie złożone wnioski i odważne inwestycje.
Brak dostępu do transportu publicznego to cichy wróg rozwoju lokalnych społeczności. Dla wielu mieszkańców terenów pozamiejskich oznacza on brak dostępu do pracy, edukacji, służby zdrowia czy życia społecznego. W powiecie włocławskim ten scenariusz właśnie się zmienia.
Dzięki wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) na lokalne drogi wyjedzie 26 nowoczesnych autobusów, w tym 18 elektrycznych i 8 hybrydowych. To efekt trzech skutecznych wniosków złożonych przez samorząd do Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Walczymy z wykluczeniem transportowym, inwestując w przyszłość mobilności. Dofinansowanie zakupu nowoczesnego, zeroemisyjnego taboru autobusowego to krok w stronę bardziej komfortowego i przyjaznego środowisku transportu dla mieszkańców – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dla mieszkańców wielu mniejszych miejscowości autobus to nie wybór, lecz konieczność – często jedyna realna szansa na dotarcie do lekarza, urzędu, szkoły czy pracy. Dlatego inwestycje w dostępność nie są dodatkiem, lecz priorytetem. Stawiamy na transport nowoczesny, niezawodny i przyjazny środowisku.
Wartość wszystkich projektów to ponad 74 mln zł, z czego blisko 55 mln zł stanowi bezzwrotne dofinansowanie z KPO. Zakupione autobusy będą kursować na nowych liniach pozamiejskich, uzupełniając komunikacyjną lukę w regionie.
Według szacunków, nowy tabor przejedzie ponad 2,1 mln kilometrów rocznie. Ale ta inwestycja to nie tylko liczby – to nowe możliwości, większa niezależność i lepsze życie dla mieszkańców regionu. To także dowód, że odpowiedzialna polityka transportowa może łączyć cele społeczne, ekologiczne i technologiczne.