Skip to main content

Łódź stała się dziś stolicą polskiej infrastruktury. Spotkanie, które zmienia reguły gry, przyniosło konkrety: 80 miliardów złotych na rozwój dróg, kolei, lotnisk i infrastruktury wodnej. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak i wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros, w obecności przedstawicieli spółek nadzorowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, rozmawiali z liderami branży budowlanej o przyszłości kluczowych inwestycji.

– Takiego spotkania w Polsce jeszcze nie było. Dziś nie tylko prezentujemy plany, ale budujemy nową jakość dialogu między administracją a rynkiem. Inwestycje muszą być efektywne, przemyślane i przewidywalne. Naszym celem jest stabilny rozwój infrastruktury w perspektywie do 2032 roku – podkreślił minister Dariusz Klimczak.

Przyspieszenie w budowie dróg i kolei

W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych oraz Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaplanowała przetargi na:

  • 392 km nowych dróg w 2025 r.
  • 500 km w 2026 r.
  • Dodatkowe 100 km w ramach modernizacji istniejących tras

– Nie ma silnej gospodarki bez dobrych dróg. Dlatego nie zwalniamy tempa – inwestujemy 20 miliardów złotych, by każda firma, każdy region Polski mógł liczyć na nowoczesną infrastrukturę – powiedział minister Klimczak.

Podobne tempo inwestycji zobaczymy na kolei. PKP PLK w 2025 r. uruchomi przetargi o wartości 16 miliardów złotych, obejmujące modernizację 1300 km linii kolejowych. Wśród kluczowych projektów:

  • Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna
  • Modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz (14 mld zł)
  • Linia nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia

– Kolej staje się kręgosłupem transportowym Polski. Modernizujemy strategiczne linie, bo szybkie i bezpieczne połączenia to przyszłość nowoczesnej gospodarki – zaznaczył Dariusz Klimczak.

CPK, infrastruktura wodna i inwestycje portowe

Centralny Port Komunikacyjny wchodzi w decydującą fazę realizacji. W 2025 r. spółka rozpocznie składanie wniosków o pozwolenia na budowę terminala, dworca kolejowego i obiektów towarzyszących. Planowane wydatki: ponad 20 miliardów złotych na lata 2025-2026.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie zaplanowało przetargi o wartości 2,8 miliarda złotych, obejmujące zabezpieczenia przeciwpowodziowe i modernizację infrastruktury

Urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie oraz Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa przewidują zamówienia za 3,8 miliarda złotych, które obejmą:

  • Budowę i przebudowę falochronów
  • Modernizację portów
  • Prace pogłębiarskie

– Nie ma nowoczesnej gospodarki bez silnej infrastruktury. Porty, kolej, lotniska – to elementy, które muszą działać jak dobrze naoliwiona maszyna. Inwestujemy, by Polska była hubem logistycznym Europy – podsumował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Przyszłość, która zaczyna się dziś

Łączna wartość przetargów w latach 2025–2026 przekroczy 80 miliardów złotych. Ale to coś więcej niż liczby – to przyspieszenie, stabilność dla firm budowlanych i impuls dla polskiej gospodarki.

To tempo nie zwalnia. 900 km nowych tras w dwa lata to jak podróż z Warszawy do Berlina i z powrotem po świeżo wybudowanych drogach.

Czy jesteśmy gotowi na tak wielką modernizację? Po tym spotkaniu odpowiedź brzmi: TAK. Polska infrastruktura przyspiesza i wchodzi w nową erę.