Skip to main content

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka nowej drogi krajowej, która połączy trasę S6 z terenem przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo. To pierwszy fizyczny krok w stronę uruchomienia strategicznego projektu, który nie tylko odmieni polską energetykę, ale też umocni pozycję Polski na mapie niezależnych energetycznie państw Europy.

– Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to strategiczna inwestycja dla rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa energetycznego kraju. Cieszę się, że GDDKiA aktywnie uczestniczy w tym przełomowym projekcie. Zrobimy wszystko, by inwestycja została zrealizowana sprawnie i służyła mieszkańcom Pomorza oraz wszystkim zaangażowanym w budowę polskiego atomu – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Pierwszy odcinek. Początek dużej zmiany

Umowa obejmuje realizację odcinka o długości blisko 11 kilometrów – od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. Za wykonanie odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Inwestycja warta ponad 177 mln zł realizowana będzie w systemie „projektuj i buduj”, co oznacza, że wykonawca najpierw opracuje dokumentację, uzyska niezbędne decyzje, a następnie przystąpi do prac w terenie. Zakończenie robót planowane jest na II kwartał 2028 roku – równolegle z początkiem budowy samej elektrowni.

Nowa droga krajowa klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie przystosowana do przewozu ładunków o nacisku 11,5 t na oś, co umożliwi transport wielkogabarytowych elementów reaktora. Dodatkowo powstanie łącznik z trasą S6 w rejonie węzła Łęczyce.

Infrastruktura, która zmienia zasady gry

Budowa drogi to nie tylko przygotowanie terenu – to pierwszy element większej układanki. W ramach rządowego programu wieloletniego powstaje spójny system logistyczny wspierający polski program jądrowy. Modernizowane będą linie kolejowe (m.in. nr 230 i 229), a w Porcie w Choczewie powstanie MOLF – morski pomost rozładunkowy do obsługi ponadgabarytowych elementów technologicznych.

Łączny budżet wszystkich inwestycji dostępowych przekracza 4,7 mld zł. Harmonogram zakłada zakończenie kluczowych prac – w tym budowy pierwszego odcinka drogi – do 2028 roku.

Nowa droga. Nowa siła energetyczna Polski

Droga do elektrowni jądrowej to coś więcej niż asfalt i beton. To filar nowoczesnego miksu energetycznego, krok w stronę niezależności od węgla i importu energii. To także realna szansa na rozwój Pomorza – nowe miejsca pracy, impuls dla lokalnych firm i poprawa bezpieczeństwa mieszkańców.

W świecie pełnym geopolitycznych napięć Polska nie może być już tylko obserwatorem – musi działać. I właśnie to robi. To już nie tylko wizja. To asfaltowana droga do przyszłości. Dosłownie i symbolicznie.