Polska nie czeka na zielone światło – przejmuje stery w europejskim transporcie! 12 lutego 2025 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak postawił sprawę jasno: kluczowe inwestycje muszą znaleźć się na szczycie agendy Unii Europejskiej. W dynamicznych rozmowach z europejskimi koordynatorami ds. transportu nie było miejsca na dyplomatyczne półśrodki – liczą się konkretne decyzje, miliardowe fundusze i strategiczne bezpieczeństwo całego kontynentu. Kto zyska, kto straci i dlaczego to właśnie Polska rozdaje karty? Kulisy kluczowych negocjacji poniżej!
12 lutego 2025 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak nie tracił czasu – podczas intensywnych rozmów z europejskimi koordynatorami ds. transportu: Pawłem Wojciechowskim (koordynator ds. korytarza transportowego Morze Północne – Ren – Morze Śródziemne), Gesine Meissner (koordynator ds. europejskiej przestrzeni morskiej) oraz Matthiasem Ruete (koordynator ds. Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS) rozłożył na stole sprawy, które zdecydują o przyszłości transportu w Europie. Stawką są nie tylko miliardy euro, ale także strategiczne bezpieczeństwo i konkurencyjność całego kontynentu.
Polska chce przyspieszyć!
Minister Dariusz Klimczak nie owijał w bawełnę. Polska nie tylko potrzebuje stabilnego finansowania transportu, ale też musi grać w pierwszej lidze europejskich inwestycji. Wśród priorytetów wymienił m.in. kolej dużych prędkości Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań, kolejne etapy Rail Baltica, połączenia kolejowe Polska – Ukraina oraz rozbudowę portu w Świnoujściu.
– Czas działać, nie czekać! Kluczowe inwestycje muszą być na szczycie europejskiej agendy, bo to one zdecydują o mobilności i konkurencyjności całego regionu – podkreślił minister Klimczak.
Porty morskie. Brama do bezpieczeństwa Europy
W rozmowie z Gesine Meissner minister Klimczak jasno określił, że polskie porty to nie tylko logistyka i biznes, ale także bezpieczeństwo energetyczne i militarne Europy. W centrum uwagi znalazł się port w Świnoujściu, który ma strategiczne znaczenie zarówno dla gospodarki, jak i dla NATO.
– Polska nie tylko buduje porty. Polska buduje bezpieczeństwo! Świnoujście to przyszłość europejskiej logistyki i kluczowy punkt dla dostaw strategicznych surowców – zaznaczył minister.
Kolej przyszłości. Czas na pełną modernizację
Podczas rozmów z Matthiasem Ruete minister Klimczak nie pozostawił złudzeń – modernizacja kolei to priorytet. Polska nie tylko wdraża system ERTMS, ale zamierza objąć nim coraz więcej linii, aby transport kolejowy był szybszy, bezpieczniejszy i bardziej konkurencyjny.
– Kolej to nie przeszłość, to przyszłość! Wdrażamy system ERTMS, by uczynić polski transport kolejowy wzorem dla Europy – powiedział Dariusz Klimczak.
Polska stawia warunki. Czas na konkretne decyzje!
Minister Dariusz Klimczak na zakończenie spotkania zaapelował do europejskich koordynatorów o jasne deklaracje i realne działania na rzecz przyszłego finansowania polityki transportowej UE po 2027 roku.
– Nie możemy pozwolić sobie na czekanie. Polska ma konkretne projekty, realne potrzeby i ambitne plany. Liczymy na mocne wsparcie, bo razem możemy zmienić europejski transport na dekady! – podsumował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.