Skip to main content

Kolejny odcinek wstydu, dotyczący przemysłu stoczniowego. Szwedzi zakończyli swoją inwestycję i zmodernizowali nabrzeża w ramach polsko-szwedzkiego projektu promowego i czekają na promy, które miała wybudować Polska. My dziś nie mamy projektu, nie mamy finansowania, nie mamy nic, a wydaliśmy 14,5 mln zł – powiedział poseł PSL, Jarosław Rzepa.

Chodzi o projekt „Poprawa zdolności przewozowych i przeładunkowych oraz bunkrowanie LNG. Połączenie morskie Świnoujście-Ystad”. W ramach tego projektu gmina Ystad zobowiązała się m.in. do rozbudowy swojego portu, tak by móc przyjmować więcej promów z Polski. Polscy partnerzy, czyli Polska Żegluga Bałtycka (PŻB) miała natomiast rozbudować swoją flotę promową, a spółki Gaz System i Polskie LNG – umieścić bunkierkę LNG w porcie w Świnoujściu. Bunkierka ma być przeznaczona do magazynowania i tankowania jednostek pływających napędzanych gazem LNG. Wspólny polsko-szwedzki projekt jest współfinansowany z UE.

[tweet id=”1402200560724545536″ align=”center”]

– Warunkiem tego, że ten projekt mógł zostać podpisany, było to, że zbudujemy ponad dwustumetrowe promy, które będą obsługiwały większą ilość towaru i więcej osób, a przede wszystkim będą korzystne dla środowiska morza bałtyckiego – wyjaśnił Jarosław Rzepa.

Co się stało?

– Szwedzi zakończyli swoją inwestycję, zmodernizowali nabrzeża i czekają dzisiaj na te promy. Natomiast dzisiaj nawet nie mamy projektu, nie mamy finansowania. Nie mamy nic, a wydaliśmy 14,5 mln zł – wskazał poseł PSL.

Komisja Europejska mówi wprost – projekt nie został zrealizowany i jest realne zagrożenie zwrotu środków przez stronę polską i szwedzką.

[tweet id=”1402200776643170304″ align=”center”]

– Część środków na realizację polsko-szwedzkiej umowy pochodziły z Unii Europejskiej. Dziś Komisja chce rozliczyć projekt. Szwedzi są gotowi. My dostaliśmy ultimatum. Na sejmowej komisji okazało się jednak, że istnieje małe prawdopodobieństwo wywiązania się z niego. Wstyd! – powiedział poseł Rzepa.

– Przysłuchujący się goście ostatniej komisji, Szwedzi byli zażenowani tym, w jaki sposób polskie firmy, polski rząd podchodzi do realizacji tego projektu – podkreślił poseł Jarosław Rzepa.

ℹ️ Czytaj także → Rzepa: Budową doku w stoczni Gryfia zajmie się firma bez doświadczenia