Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pozyskała aż 162 miliony złotych wsparcia z Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na realizację prac projektowych na trasie Sieradz – Poznań. Ta strategiczna inwestycja nie tylko wprowadza Polskę na wyższy poziom transportu kolejowego, ale także stanowi kluczowy element rozwoju infrastruktury na poziomie europejskim. Podpisana umowa o współpracy między CPK, Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych otwiera nowy etap w realizacji jednego z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w kraju.
Dzięki nowej linii Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań, będącej częścią sieci Kolei Dużych Prędkości, podróż między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem skróci się znacząco, umożliwiając przemieszczanie się między czterema z pięciu największych polskich miast w niecałe 100 minut. To rozwiązanie zmienia nie tylko perspektywę codziennego dojazdu, ale też otwiera nowe możliwości dla rozwoju regionalnego. Inwestycja uwolni przepustowość na obecnych liniach kolejowych, co poprawi jakość transportu zarówno pasażerskiego, jak i towarowego.
– Wsparcie ze strony UE to najlepszy dowód, że projekt ma teraz solidne podstawy ekonomiczne, jest oparty na liczbach i prognozach ruchu – podkreślił minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Realizacja projektu Kolei Dużych Prędkości to ogromny krok w stronę modernizacji polskiego transportu. Inwestycja w linię kolejową Sieradz – Poznań to nie tylko szansa na szybsze i bardziej komfortowe podróże, ale także impuls do rozwoju gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy w regionach włączonych w ten projekt. Linia KDP pozwoli Polsce aktywnie uczestniczyć w transeuropejskiej sieci kolejowej TEN-T, przyczyniając się do spójności europejskiego rynku transportowego.
– Nie tylko skróci czasy przejazdu pomiędzy czterema z pięciu największych miast w kraju, ale także przyczyni się do rozwoju transeuropejskiej sieci kolejowej TEN-T w ramach tzw. korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk – zaznaczył minister Klimczak.
Inwestycja we współpracy z UE to wyraz ambicji, by stworzyć nowoczesny i szybki system transportu kolejowego w Polsce. W miarę jak CPK kontynuuje prace nad projektem budowlanym, rząd oraz społeczność lokalna powinni zaangażować się we wspieranie tej inicjatywy, dostrzegając jej długofalowe korzyści społeczne i gospodarcze. Linia Sieradz – Poznań ma zostać oddana do eksploatacji do 2035 roku, co przekształci podróże kolejowe w Polsce i zbliży kraj do realizacji strategicznych celów CPK.